2023. már 05.

Kocsmai beszélgetések az Erasmus+ programról. Indokok, motivációk.

írta: Németh Szilveszter
Kocsmai beszélgetések az Erasmus+ programról. Indokok, motivációk.

Elmesélem nektek a kulisszák mögött milyen jellegű beszélgetések zajlanak közöttünk diákok között az Eraszmusz programmal kapcsolatban, ki mit gondol róla. Ezek a beszélgetések lezajlanak csak simán óra előtt a teremben, vagy a tanárra várva, és a kocsmába beülve is. Ássunk mélyre a félelmek és a döntések  és motivációk világában.

Kezdjük például a nyelvtudással. Gonosz leszek. Vannak akik nem bíznak a nyelvtudásukban. Ilyenkor jön a kérdés? Van nyelvvizsgád? Óhh fújj :D Persze jöhet a vita, hogy hát nyelvvizsga nélkül is lehet valakinek jó nyelvtudása, vagy pedig nyelvvizsgával is rossz. (ebbe van valami, de mégsem)  Nos, gonosz módon aki azt mondja: jajj én így tudok angolul németül stb, de nincs nyelvvizsgám akkor meg lehet kérdezni, hogy ha tudsz akkor miért nincs? :D Ha jól tudsz akkor meg tudod csinálni, ha nem is elsőre vagy másodikra mert nincs szerencséd (mert olyan is van! Euroexamen középfokon egyszer egy 14 éves minimumkorhatár- os fiút kaptam beszélgetőpartnernek és hiába mondja a nyelvvizsgaszabályzat, hogy egyéni teljesítményt értékelünk ha nem tudsz jól kommunikálni a partnerrel az a te pontjaidra is hatással van...bukta.. na puff ) akkor később, persze égeti a pénzt, de mégis fiatalon ha megtanulod, hátralévő életebe szolgál majd a nyelvtudás, főleg angol (de kinek mi)(szerintem), és később nem valószínű hogy azt a pénzt egyáltalán számításba veszed, na igen így beszélek utólag, amikor csináltam nem szívesen adtam ki 20 ezreket rá Lol.

Sokan mondjuk, többnyire nem egyetemi körökre jellemző, inkább a "takarítottam 3 hónapot Ausztriába"  és igen jól beszélek németül. Szerintem a többséggel ellentétben én inkább nyelvvizsga párti vagyok, szerintem egy komplex nyelvvizsga egy jó mérce. 4 kézséged méri, és jó gyakorlási alap. Feljött a beszélgetés során olyan is hogy: ha te lennél a munkáltató, hogy mérnéd a nyelvtudást? Mert igazából 4 készség, lehet valaki jól előadja magát szóban, de lehet más vonalon elég gyenge. Én egyébként azt vettem észre, hogy a Magyaroknak elég magas szintű tud lenni a nyelvtudásuk papíron, szóval értik és jól használják a nyelv mechanikáját, maximalisták (nyelvtan, helyesség például), de más vonalon pedig nem annyira. A "kint takarítottam Ausztriában " (nem pejoratív, én is mennék ha úgy lenne :D) kategória pedig pont inkább az, hogy egész jól el beszélget és előadja magát, de a maximalizmus a törekvés a helyességre és a fejlesztésre néha hiányzik.

Összességében azt mondom: Egy komplex B2 vel bátran mehetsz Eraszmuszra. Nem kell félni, mert lehet hogy magadtól sokat vársz, de amikor ott vagy, és látod hogy mások is hogy beszélnek azt fogod gondolni, de jó hogy jelentkeztem, egymástól is tanulhattok fejleszthetitek is egymást kint a mobilitás alatt. A híres Danning- Krueger Effektus just eszembe róla, ami segít az ilyen gondolkodáson és önbizalmat adhat, hogy bizony lehet hogy mégiscsak tudok valamit. De én azt gondolom, hogy mindig van egy magasabb szint, és vajon tudjuk hol ér véget?


A koruk miatt. Igen, vannak akik túl fiatalok még és nem elég érettek (jogosan), habár ahogy elnéztem, a tendencia az egyetemeken inkább tolódik kifelé hogy nem 18-19, hanem inkább 20 körül kezdik az egyetemet. Nem tudom, úgy tudom nincs korhatár az Erasmus programban, de ha mondjuk visszatekintek magamra hogy én 18-20 évesen készen álltam volna-e egy ilyen utazásra, ahol lakhatást, egészségbiztosítást, temérdek adminisztrációt, adóhivatal, önálló pénzkezelést, landlordal tárgyalást, idegen nyelvű tanulmányi rendszer, mindent idegen, angol nyelven intézni.... bizony azt mondanám utólag, hogy hmm, lehet hogy erre nem lettem volna elég érett amire most már az vagyok. És volt akitől hallottam ezt! Hogy én úgy érzem nem állok rá készen, megértem őket. Viszont az is bátorság, hogy van bátorságod kimondani az ilyen dolgot, és ez becsülendő. 

Az évcsúszás miatt. Eraszmusz! Mindenki beszél róla, megkapjuk a hírlevelet többször, osztálytársakkal beszélgetünk róla tudunk róla bizony! Van aki nagyon fiatalon nem érzi magát érettnek rá, és van aki azt mondja, nem akarok évet csúszni, időben be akarom fejezni a képzést. Én ezzel például egy beszélgetés során enyhén vitatkoztam, elmeséltem az én történetemet, hogy valószínűleg nem fogok miatta csúszni, és pont egy 20 éves valaki mondta, mondtam, hogy annyira azért nem kell rohanni a képzéssel sem, többet lehet nyerni egy fél év Erasmussal mint veszíteni, ezt mondtam neki és ezzel zártam az utolsó mondatomat, és olyantól hallották aki nagyjából két hete jött vissza :) A régi rémhírek, hogy nem fogadják el a kurzusokat szerintem finomultak az évek során és rugalmasabbak, amúgy is az én Erasmus és élet filozófiám, hogy ameddig nem mész addig nem tudhatod!

R.Szilveszter

Szólj hozzá