2023. feb 22.

Múzeumok? Mind megéri? Vannak kötelezőek?

írta: Németh Szilveszter
Múzeumok? Mind megéri? Vannak kötelezőek?

Olasz lakótársaim szavaival élve, ha hazamész innen egy vagy fél év után, és azt mondod, hogy nem voltál a Hagai Sophiában és a Topkapi palace-ban, hülyének fognak nézni és igazuk lesz. 

Sajnos a Blue mosque jelenleg nem látogatható, mert felújítás alatt van, kitudja meddig, remélem majd még meg tudom látogatni. de a Cisztern Bazilikával mondhatni szerencsém volt, mert korábban jó hosszú ideig be volt zárva. Sajnálatos módon nem sikerült a Hagia Sophiát meglátogatni, mindig halálra rémített a turista sor mindig amikor arra jártam.. 
Ez egy olyan poszt lesz, hogy leírom a legjobb múzeumokat, amiket érdemes meglátogatni illetve azokat, amelyek nekem annyira nem hozták az elvártat. A múzeum kártyáról már írtam, de itt is szót ejtek majd róla, olyan formában, hogy azért nem teljesen az ez, aminek látszik. Mondják, hogy ezzel a kártyával minden múzeumba ingyen bemehetsz, de azért ez nem egészen így van. Részletek a lenti ismertetőimben.

No, de hogy is kezdjem? Kicsit ez olyan mint amikor közölsz egy hírt, és megkérdezed: a jó vagy rossz hírrel kezdjem? Húú sosem szerettem teljesen ezt a kérdést, bár ahogy telik az idő, szerencsére egyre kevesebbet hallom :D Mindenesetre, itt nem lesz jó és rossz, mert az hogy kinek mi a jó és rossz az relatív, inkább csak leírom a tényeket és a véleményemet és az alapján mindenki tud mérlegelni. De kezdem is azokkal amelyek kevésbé tetszettek. 

1. Panorama 1453 History Museum.
img_20230113_142936_512.jpg
Az első hogy itt nem működik a Museum kártya, mindenképpen fizetni kell. A másik hogy van egy része a Múzeumnak ahová csoporttal együtt lehet csak bemenni, itt történik a vetítés... Azt hiszem kicsit több mint fél óráig van bent a csoport, és nem tartózkodhat túl sok ember bent. Na most ha elkezdődött a vetítés és egy csoport 5 perce ment be neked várnod kell fél órát hogy bemehess. Nos de mit tudsz addig csinálni? Túl sok mindent nem az az igazság. Általában kint szoktam várakozni az emberek és üldögélni. Esetleg meg tudod nézni pár szultán arcképét egy úgynevezett arcképcsarnokban, de ennyi. A múzeum fő része tehát a vetítés. Nem rossz, de nekem nem is volt nagy élmény, 3D-s tárgyak kombinációja falra vetített motívumokkal. A falra vetített motívumok, technikailag elég lemaradottak. Nem igazán éri meg elmenni úgy gondolom.

2. Atatürk Museum

Atatürk hmm igen, nagy kultusza van a Törököknek nagyon fontos, és a Törököknek hogy úgy mondjam elég erőteljes nemzet tudatuk van. Ha érdekli az embert Atatürk, aki vitathatatlanul hozzátartozik a Törökök kultúrájához, annak érdemes elmenni és megnézni, ellenkező eseteben nem túl izgalmas. Rám bizony nem tudják Atatürköt rám erőltetni akárhogy is szeretnék! Nem igazán tetszett, hogy mindenhol őt lehetett látni, no de hát végtére is nem olyan nagy baj ez, Magyarország utcáit is néha, még manapság is politikusok arcképeivel rakják tele :D Múzeum ide oda, menj ha érdekel.

3. A középmezőnyben helyezkedik el nálam a Topkapi palota. A történet nem túl izgalmas, egyik vacsoránál kitaláltuk az Olasz lakótársammal, hogy elmegyünk megnézzük a Topkapi Palotát. Mondtam miért ne, ha már itt vagyok illik látni valamit a városból. Lényeg elmentünk, és jó és a szép volt, mutatok is róla pár képet. Ez egy olyan hely ahol sokat lehet tanulni a Török/Oszmán történelemről. Szó szerint megelevenül. Ide be lehet menni ingyen a múzeumkártyával, viszont van egy híres hárem része a palotának, ahová belépőt kérnek. A belépő diákkal 25 éves korig jóval olcsóbb, pontosan nem emlékszem már mennyi, de a felnőtt sokkal drágább. Ez nem olyan jó, én nem is mentem be, de azt mondják jó :D Lényeg, hogy azért raktam a középmezőnybe ezt a múzeumot, mert megéri bemenni, engem annyira "nem vitt el" de ha különösen érdekel az Oszmán történelem akkor "Must have". Utólag jó volt nem bántam meg hogy elmentem.
img_20230119_124857_837.jpg

4. A legjobb. Archeológiai múzeum! és Cisztern Bazilika

Számomra a legjobb az Archeológia múzeum volt és a Cisztern Bazilika. A Ciszternről már írtam. Az archeológia pedig nehéz megfogalmazni, valahogy magával ragadott, ingyen bemehettem, mind Történész/Archeológia diákkal, mind pedig múzeum kártyával is. A második emeleten Trója téma, az elsőn(földszint) pedig ógörög rész. Nagyon hangulatos, engem magával ragadott.


R.Szilveszter.

























Végszó: Ameddig nem mész nem tudhatod. Lehetne akár az egyik legjobb eraszmuszos idézet is, de a múzeum esetében is így van szerintem. Tehát megbánást sosem éreztem, mert mindig megtudtam valamit....

Szólj hozzá