2023. jan 14.

PTE VS Istanbul university

írta: Németh Szilveszter
PTE VS Istanbul university

ptevsiu.jpg

Véget ért az első isztanbuli szemeszterem! Nem volt egyszerű,de megcsináltam! Mind a 3 itteni kurzusomat 5ösre teljesítettem ami itt AA-t jelent. Ebben a posztban összehasonlítom a PTE-t és az Isztanbuli egyetemet pozitívumokkal és negatívumokkal egyaránt, elmondom mit szeretek itt és ott :-) Úgy érzem ennek a posztnak most jött el az ideje, egy fél év után már az ember képes levonni következtetéseket. Elvégre nagyon sokan, mondhatni a többség, csak egy félév idejére jött Eraszmuszra.

Kezdem a legfurcsábbal és számomra legroszabbal. A midterm vizsgák. Akárhogy próbáltam végig nézni a pozitív oldalát a 3 kurzus amit felvettem, egy szemeszteren belül 6 szor kellett belőlük levizsgázni, és akárhogy is nézzük ez nehezebb. Minden vizsgaidőszak jár némi stresszel na itt ebből dupla van. A vizsgák nem olyan túl nehezek, de 60% ot el kell érni hivatalosan ahhoz hogy átmenj. Míg a PTE-n legtöbb esetben tanára válogatja, ki mennyitől adja meg. Otthon egy szemeszteren belül egyszer kell vizsgázni, és vizsgaidőszak alatt nincs oktatás tehát nagyjából van egy relatív nagyobb szünet/felkészülési idő. Itt másfél-2 héten belül meg kell csinálnod az összes vizsgád. Elég tömör az egész. Tartanak is vizsgákat délután/este 6 és 9 óra között is persze nem ez a gyakori. Tehát itt a tendencia nagyon szimultán értsd: minden egyben van, mennek az órák és közben tanulsz, nagyjából pár nap alatt készülnek fel előtte a vizsgára a diákok. Itt nincs olyan, hogy feljelentkezel a tanulmányi rendszerben (Neptun) vizsgákra. A karod hivatalos oldalán le kell töltened egy excel fájlt, ahol konkrét időpontokban megvan adva a vizsga időpontja és ott kell lenned.

Míg például Magyarországon, van olyan tanár, aki megad 3 alkalmat neptunban hogy feljelentkezz, esetleg javítási célból, jobb időbeosztás miatt stb.. Itt ilyen itt nem létezik. Ott kell lenni. Az itteni tanulmányi rendszer nem elérhető angolul, míg a neptun igen. Itt Katalógus nincs, de ugyanúgy megvan a szabály, hogy mennyit hiányozhatsz óráról, nincs katalógus írás (nem láttam és mástól sem hallottam róla) a tanár számon tart, értsd tudja kivagy és ezt tudatodra is adja. Ami szerintem jó.  Továbbá nem szeretem a beléptető rendszert, mindig meg kell mutasd a diákodat, és a beyazit kampusznál átröngenezik a táskádat és 2-4 őr a kapunál ottvan nem annyira szimpi. Ami még nem szimpatikus, hogy a diákigazolványodon rajta van, hogy milyen szakra jársz, és például nem járhatsz át más kampuszokra pl: én faculty of letteresként nem mehetek be a beyazit campusra meg a többire sem, és ők sem jöhetnek be ide. Felmerülhet a kérdés, hogy miért akarnék én más karra például a joghallgatók hoz bemenni? Például mert ott van az a gyönyörű könyvtár, a sportpálya, hatalmas park sétára, egy jó kantin, és egyszerűen nem engednek be. Ez egyenlőtlenség, mert nem mindegyik karon ugyanolyan minőségű például a kantin. Megkérdeztem az irodán miért van ez? Azért mert a diákok lázadtak a múltban más karokon fene tudja miért és az egyetem hozta ezt a törvényt. Eraszmuszosokat igazán beengedhetnék.

Nézzük mik működnek jobban. Például itt megkapjuk a diákigazolványunkat. A diákigazolványunkat feltölthetjük pénzzel és egy kapunál (itt nagyon szeretik a kapukat :D ) átcsekkolunk, és bemehetünk a kantinba étkezni nagyjából 300 Ft nak megfelelően főételt levest, vizet, kenyeret, és gyümölcsöt is kapunk. (lesz majd egy poszt a kantinról képekkel részletes bemutatással). Pécsen meg van egy drága Pacsirta éttermünk ahol már majdnem sőt szerintem már biztos 2000Ft körül van egy menü, és bárki bemehet. Ha tehetném minden nap az egyetemen étkeznék, de mivel olyan nagy gyakorisággal nem kell járnom, és azért elég messze van ( bár ebbe a városba minden messze van) nagyjából heti 2 szer étkezem ott.

Könyvtárak nyitvatartása. 0-24 ben? Igen létezik. Úgy általánosan is található ilyen könyvtárakat, de az egyetem vizsgaidőszak alatt kinyitja a kapukat 0 24-ben. Egész szuper igaz? Még nem próbáltam ki, de kifogom! Egy éjfél és hajnali 1 közötti tanulás a beyazit kampusz könyvátárában csak képzeljétek el.

Végszó. Szeretek itt, de ha választanom kellene maradok pécsi, mert mindenki pécsi akar lenni és ez nem véletlen :D Az biztos hogy ha visszatérek majd Pécsre a kantin, a könyvtár az itteni emberek és az irodai munkatársak hiányozni fognak.

Szólj hozzá