2023. feb 10.

Konfliktusok a lakótársakkal az eraszmusz házban fél év alatt.

írta: Németh Szilveszter
Konfliktusok a lakótársakkal az eraszmusz házban fél év alatt.

Letelt egy Eraszmuszos félévem, elérkezettnek láttam az időt arra, hogy elmeséljem a fél év alatt milyen konfliktusokkal kellett szembenéznem az "Eraszmusz házban". Tanulságosnak gondolom a maga módján, és egy érdekes élethelyzetnek is, hogy különböző nemzetek tagjai, hogy intézik el egymás között idegen nyelven a konfliktusokat. Kicsit kibeszélős jellegű lesz a dolog, de talán ha olvassa egy jövőbéli Eraszmuszos, akkor fel tud készülni ilyen helyzetekre.

Kezdem egy nagyon rövid előzménnyel amivel felvázolom hogy nézett ki az életterünk. Eraszmusz házakban helyeztek el minket, 2 Orosszal és 3 Olasszal laktam egy apartmanban, fél éven keresztül. Mindannyiunknak volt saját szobája, a 2 Orosz, egy házaspár volt, érdekes módon ők nem egyetemisták voltak, mégis valahogy odakeveredtek a lakásba, ők ketten laktak egy szobában. A konyha közös volt, elég pici, a lakásban 2 fürdőszoba volt. A 2 fürdőszoba úgy volt elhelyezve, hogy a lakáson belül volt egy mini emelet. A felső szinten ahol én laktam, az egyik Olasz lakótársammal is volt egy, illetve a közös konyha szintjén is egy. Mindenki más összeget fizetett a szobáért (erre kitérek később), de a felső kisemeleten ahol én laktam, drágábbak voltak a szobák. Részben azért is mert miránk fent 2 emberre volt 1 fürdőszoba, és jobb minőségű is, míg lent 4 emberre volt egy kissé roszabb minőségű. (Aki kíváncsi a képekre egy korábbi posztban tettem fel a lakásról konyháról fürdőszobáról és a szobáról fotókat) A konfliktusokat felsorolás szerűen írom le, néhánynak én is aktív szereplője voltam hehe :)

1. Közös dolgok

A legelső enyhébb konfliktus az a közös használatú dolgokon alakult ki. Ez egy veszélyes terep, mivel mindenki belead valamennyi pénzt mondjuk az öblítőbe és mosóporba, a mosogatógéptabblettába, az olivaolajba, sóba, kézi mosószappanba, mosogatószerbe, de nem mindenki használ ugyanannyit ezekből mint más. Itt az volt a tendencia, hogy az elején ezzel indítottunk, hogy oké szuper csináljuk közösen, de az Eraszmusz félév végére már szinte mindenki csak a mosogatógép tablettába adott bele pénzt. Az elején az Oroszok meg is mondták, hogy ők nem közösködnek, de így utólag valószínűleg ők csinálták jól.

2. Saját szabályokat írunk, a landlord által kiadott szerződés csak amolyan útmutató.

Amikor a landlordal aláírtuk a szerződést, mindenki elolvasta és tudomásul vette, de volt az Olasz lány akivel egyébként a legtöbb konfliktusom volt. Szinte csak vele. Ő azt mondta, hagyjuk a szerződést, mert a lakáson belül mi írjuk a szabályokat, és a szerződés csak útmutató. Például az egyik ilyen pont volt, hogy benne volt a szerződésben, hogy este 11 után csönd van. Mondta, hogy nem muszáj betartani, én pedig mondtam, hogy igen be kell, mert 11 után pihenjünk már. Mondtam neki, hogy bocsi benne van a szerződésbe amit aláírtál, 11 után legyen csönd. Szerencsére ezt a szabályt úgy be is tartattam, mert itt az első konfliktusnál a lánynak elég karakán módon előadtam magam, úgyhogy nem kellett szólni a landlornak, és mindenki lecsendesedett este :D. Ha valaki nem, akkor kimentem és szóltam, de normális módon persze hogy légyszi, 11 elmúlt csend. 


3. Egymás fürdőjének használata.

Nos ez volt a legnagyobb konfliktusom fél év alatt a házban. Szintén az Olasz lánnyal. Ugye lent 4-en használtak 1 fürdőszobát, és az Olasz lánynak jobban tetszett a fenti fürdőszoba, és elkezdett fel-fel járni zuhanyozni és hajatfésülni/szárítani. 1-2 hétig nem is szóltam semmit. Az elején gondoltam sürgős dolga van stb stb... Aztán elmentem az ESN grouppal a kék lagúnába egy hétre, és amikor visszajöttem, a lány eldugította a fekete hajával mind a fenti mosdót mind pedig a fürdőszobát, illetve az ajtóm előtt szárította a ruháit. Eléggé kiakadtam! Jött a konfliktus :D Mondtam, hogy bocsi, de neked lent van a fürdőszobád ez a kettőnk fürdőszobája az Olasz fiúval, és mi többet is fizetünk, rádásul mindenhol ott a fekete haj és el is dugítottad. Ezt így szemtől szembe közöltem vele.
Mondtam, hogy én sose mentem le az ő lenti fürdőszobájukba, és nem borotválkoztam ott példának az okáért. Hozzátettem persze, hogy vészhelyzet esetén nyugodtan használja a fenti fürdőt, de csak akkor.
Bocsánatkérés vagy megbánás jele egyáltalán nem volt, és mondtam neki, hogy bocsi ez a te hibád, szólnom kell a landlordnak hogy küldjön szerelőt. Mondta a lány hogy az Oroszok is feljártak, de nem az Oroszok voltak, mert ők szőkék, és szőke hajszál sehol sem volt. Persze amikor kijött a szerelő és szétszedte a csapot, néztem a szerelőt és igen, fekete haj mindenhol :D Utána pár hétig nem szóltunk egymáshoz, aztán újra beszélgettünk a konyhában egyet-egyet, de valami eltört kettőnknél már az elején és ez a konfliktus csak tetézte. Utána a landlord is rászólt, és végülis ment minden a normális kerékvágásba, soha nem láttam ott többet. Kissé Szomorú történet, de nem volt olyan vészes.


4.Hangoskodás

Igen ez mindenhol előfordul, nekem az volt az alapelvem például, az Oroszokkal ellentétben, akik sokszor a szabály szerinti 11 előtt is leintették a hangoskodókat, szóval az alapelvem, hogy nem szeretem más örömét elrontani, sokszor még lehet furcsán is hangozhat, de örültem ha a szobám falán kívül hallottam egy kis életet :-)
Összesen a fél év alatt csak 5 ször kellett például az Orosz fiúra szólnom, hogy 11 után halkabban beszéljen a konyhába az online játék miatt, de betartotta mondta hogy bocsi, és minden rendben volt. A többiek hangoskodása átmeneti volt mindig tudtam hogy csak rövid ideig tart, ezért nem szóltam rájuk.

5. Internet

Az internet nagyon gyenge volt végig, ez a landlorddal vezetett konfliktushoz, viszont ez most nem ez a poszt, de annyi konfliktus alakult ki a lakók között ebből, hogy olyan volt a WIFI mint a filmekben, hogy menni kellett hozzá minél közelebb, hogy egy viszonylagos normál működést tudjon produkálni, emiatt az Orosz fiú aki nagy gamer volt, és a konyha asztalnál játszott számítógépes játékokat, és többször mondani kellett neki, főleg az Olaszoknak akik aktívak voltak a konyhában, hogy menjen onnan, mert szeretnének az asztalnál enni :D Az Orosz fiú szó nélkül megtette, de gondolom annyira nem tetszett neki, de elvégre mégsem lehet egy laptoppal egy konyhaasztalt lefoglalni :-)


6. Más kajájának a fogyasztása

Nos ez egy olyan kategória, ami az egészen apró dolgoktól, elképesztően szemtelen mértékeket ölthet, de azt kell mondjam, nálunk szerencsére ez megmaradt a nem túl szemtelen szinten. Amit én észrevettem, hogy néha a tojásos dobozból eltűnik 1-1 tojás, vagy egy csili paprikám, vagy paprikakrémemből vagy olajamból fogy, esetleg egy gerezd a fokhagymából, de csak minimális méretben nem túl szemtelenül.. Velem is megesett, hogy egy szelet kenyeret kivettem a szekrényből, vagy egy csokor petrezselyemből kivettem 2-3 szálat. Szerencsére ennél durvább szintre nem ment a dolog az egész lakásban. Mindenkinek megvolt a maga része a szekrényben.

7. Magas vízfogyasztás, beköpni egymást a landlordnak?

A landlord mindenkivel Whatsappon tartotta a kapcsolatot, és sokszor kiküldött 1-1 körüzit, hogy mikor jön a takarító stb..., egyszer csak egy délután jött egy üzenet, hogy brutálisan magas a vízfogyasztás a lakásunkba a többi lakáshoz képest. Nos a konfliktus tálalva! Hehe :) Egy darabig ezzel az üggyel nem volt foglalkozva nagyjából egy hónapig. Tudni kell hogy a 2 Orosz fiú és az egyik Olasz szicíliai fiú rosszban voltak. Az Oroszok haragudtak rá mert hangoskodott, hajnali bulikba járt állandóan, és egyszerűen nehéz megfogalmazni de zavarta őket. Mindenesetre azért mindenkinek volt sejtése mik és kik állnak a háttérben. Lényeg hogy az egyik Olasz fiú az emelettársam, állandóan mosott és a mosógép szinte állandóan ment, illetve, a mosogatógép is nagyon sokat futott, amivel az volt a probléma hogy megpakolták úgy mindig hogy nem volt tele és elindították. Valószínűsíthető hogy az Orosz fiú mondta el végül a landlordnak, mivel ő volt aki a legtöbbet tartózkodott a konyhában (mert ott játszott) és mindent látott. A történet vége az lett, hogy az emelletársam az Olasz fiú, plusz pénzt kellett fizessen a víz miatt, nem tudom pontosan mennyit, de nem volt túl nagy összeg, kifizette egyszer, és megoldódott, utána mindenki figyelt a fogyasztásra, rajtam kívül, mert én sose fogyasztottam túl :D 

8. Konyha takarítás, általános takarítás

Utolsó konfliktus, vagyis konfliktus szerű, a takarítás mosogatás kategória volt. Egy héten egyszer jött a takarítónő, hogy kitakarítsa a szobákat és a közös tereket, elmosogatott.. Attól függetlenül benne volt a szerződésbe hogy rendet kell tartani. Ebben olyan nagyon nem vettem részt, de jobban is tettem, folytattam ott a Pécsi egyetemista életstílusomat ami azt jelenti hogy felhordtam a szobába a koszos edényeket és elmosogattam magamra és megszárrítottam a tányérokat serpenyőket. A többiek viszont lent az Oroszok és Olaszok veszekedtek hogy ki mennyit mosogat, takarít, törölget, persze nem nagy viták, csak ez a szólok másiknak hogy takaríts el mosogass most te stb...

Összességében, nem voltak nagy konfliktusok, talán a legnagyobb a fürdőszoba és a víz használat ami komolyabb volt, de összességében egy jó hangulatú élményekkel teli félévet zártam le.

Szólj hozzá