2023. feb 12.

After mobility Erasmus report.

írta: Németh Szilveszter
After mobility Erasmus report.

Name: Roncsák Szilveszter
Specialization, class: Történelem/ Ókortudományok
Academic year: Másodéves
Country and city of destination: Törökország/Isztanbul
Receiving institution: Isztanbuli Egyetem (IU university)

Where were you informed about the Erasmus+ program?

Legelőször Gimnáziumban hallottam róla, a Pécsi Tudományegyetemen pedig először e-mailben értesültem róla, és azonnal beindította a fantáziámat és jelentkeznem is. Egy régi vágyam valósult meg ezzel a programmal, de még mindig nincs vége a kalandnak. 10/10 a Magyar Eraszmusz csapatnak. (végig segítettek mindenben, és minden e-mailemre válaszoltak, egészen professzionálisnak nevezem)

What were your expectations?

Gyönyörű város, egyéni boldogulás, új emberek megismerése más nemzetekből, közös programok, tanulmányi fejlődés, sok kaland és rengeteg új élmény. A felnőtté válás, az egyéni célok megvalósítása, mind mind ott volt a palettán. Pénzbeosztástól kicsit tartottam, no nem azért mert korábban bármi ilyen problémám lett volna, de mégis más ország más árak, nagyobb egyszeri kiadások, lakásfizetés. Nem szaladhatok csak úgy haza enni egy jó gulyást, vagy bármi finom Magyarosat. Felmerült a kérdés magamban hogy küzdök majd meg ezekkel a dolgokkal.

What kind of difficulties did you have to face? How could you solve these problems?

Rengeteg nehézséggel kellett szembenéznem, szerencsére mindet megoldottam. Voltam nagyon beteg 2 szer, az ügyintézés, a lakhatási engedély elintézése, egészségbiztosítás, a kurzusfelvétel, Landlord stb. Alkalmazkodás egy teljesen más rendszerhez, mind tanulmányi szinten, mind pedig életvitel szinten, Iszlám vallás, más ételek, más működése a dolgoknak kezdetben nem volt egyszerű hozzászokni, a zajos város, a rengeteg ember az utakon, a belvárosban, kezdetben nagyon frusztrált, később pedig szinte annyira hozzászoktam, hogy fel sem tűnt :) Őszintén büszke voltam magamra az Eraszmusz kalandom végén.  10/10 magamnak adom a pontot haha :D 

Traveling

Kiutazásnál éltem a "zöld utazás lehetőségével" és vonattal tettem meg az oda vezető utamat. Nagyon kalandos volt, életem legjobb utazása volt. Győrtől- Isztanbulig vonattal, Bukarestben ragadás 4 napra, keresztül Bulgárián, és megérkezés. Alvás a vonaton határátkelés, egy korábbi blogbejegyzésemben részletesen írok erről a nagyszerű utazási élményről. A hazafele utam is kalandos volt, erről nem írtam még korábban, szerintem most le is írom!
Életem első repülőútja volt, és első reptéri tapasztalatszerzése. Érdekes viszont a gondolat, hogy nem az első levegőben töltött "utazásom" volt mivel Dél Törökországban Fethiyében kipróbáltam a siklóernyőzést. A repülőút a Turkish Airlines-al történt, maga a repülőút könnyen ment kényelmes volt, economy osztályon utaztam, az étel amit felszolgáltak finom volt, Mozarellás paradicsom saláta, finom tonhalas szendvics, víz, vaníliás csokis süti. Összesen két órás volt az út, amikor megkaptam a jegyemet furcsálltam is, hogy hogy létezik, hogy 5 perc alatt és Isztanbulból Budapestre a repcsi, aztán persze beugrott hogy bizony a 2 órás időeltolódás miatt, később anyuval viccelődtünk is azon hogy 5 perc alatt itthon voltam :D Mindenképpen jó volt tapasztalatszerzésnek, mivel életemben először kellett szembenéznem reptéri szituációval, ha valaha lesz még rá alkalmam még könyebb lesz majd a tájékozódás. Amikor felszálltunk, érdekes módon nem fájt a fülem, ereszkedésnél az utolsó 10 percben erőteljesebben éreztem. Összességében az Eraszmusz kalandom során az utazásaim nagyon jól alakultak minden sínen ment és még élveztem is! 10/10 (ha lehetne még többet adnék)

img_20230203_191126_141.jpg

img_20230203_153215_845.jpg

img_20230203_153214_214.jpg

20230203_195305.jpg

20230203_194624.jpg

20230203_194019.jpg




Accommodation (type, monthly fee)

Nem voltam elégedett ezzel a résszel. Az egyetem nem segített a kollégiumi elhelyezésekben, az egyetem hivatalos weboldalán nem valós információk vannak a külföldi hallgatók elhelyezéséről. Jóval azután kaptunk egy csak törökül létező kollégiumi jelentkezőfelületet online, miután már szerződésünk volt a landlorddal.
Segítség felajánlás sem történt. De az egyetem ajánlotta az "Eraszmusz házakat" aminek csak a neve eraszmusz ház igazából egy albérlet volt.
A landlordot akinek 7 darab lakása volt az egyetem ajánlotta. Un. "Eraszmusz házak" de magas szinte Európai áron lehetett szobát bérelni, egyedül voltam a szobába ami jó volt, de a lakásban laktunk 6-an összesen. a Szobák ára 350-450 Euró/hó körül voltak minden lakónak. Rezsivel együtt. Emelett egyszeri 150 eurót be kellett fizetni a rossz internetért fél évre, és arra hogy hetente egyszer jött a takarító aki kitakarította a közös tereket elmosogatott, és kitakarította a szobákat. A város hatalmas volt, városon belül simán lehetett 2-3 órákat utazni, szerencsére ezek a lakások a belvárosban voltak, fél háromnegyed órára az egyetemtől.  10/3,5 ( azért 3,5 mert legalább az egyetem ajánlott egy landlordot, nem önállóan itthonról kellett teljes mértékben keresnem albérletet/szobát, azt is csináltam amúgy, de volt bennem egyfajta biztonságérzet amiatt mert az egyetem ajánlotta a landlordot)

Receiving institution, description and evaluation of your studies/traineeship in detail (courses,
teaching methods, clinic, exact example for new piece of knowledge or practical skill you have acquired
etc. in detail)

Furcsa volt az egész. Mivel egy darab angol nyelvű kurzusom sem volt, nagyon limitáltak voltak a lehetőségeim olyan kurzust felvenni ami passzol a tanulmányaimhoz. Végül sikerült nem túl egyszerűen találni pár tanárt a karomon (Faculty of letters Archeology History depratment) akik nem tartották angolul az órákat, (és volt egy tanár aki elvárta hogy üljek be Török nyelvű órákra amelyekből semmit sem értettem, ezt olyan elvesztegetett időnek éreztem mivel el vissza utaztam az egyetemre másfél órát, másfél óra egyetemi óra stb....)  de mindenesetre találtunk pár tanárt akik angol nyelvű irodalmat tudtak biztosítani, és engedték hogy angolul vizsgázzak le, néha angolul tudó tanársegédek segítségével. Az hogy más karokról is tudjak felvenni tárgyat, nem tudtak segíteni benne semmilyen szinten, se kontakt, se semmit. A kurzusfelvétel úgy működött, hogy szóltam egy koordinátornak hogy milyen kurzusokat szeretnék felvenni.  A tanulmányi rendszer nem létezett idegen nyelven, csak törökül. A vizsgák írásbeli vizsgák voltak, nyitott kérdésekkel. Nem túl nehezek, de a mid term vizsgák miatt és a másfél hetes viszgaidőszak, közbe oktatás, semmi szünettel, nem tette túl egyszerűvé a dolgot. De megcsináltam mindent 5 ösre mert szorgalmasan és sokat tanultam a vizsgákra.
A pozitívum hogy a tanárok lazák voltak és segítőkészek! Ezt szerettem hasonló volt mint itthon, talán még inkább nyitottak voltak bármire.
Türelmet, toleranciát, egy egészen más rendszerhez történő időbeosztást,  az angol nyelvű irodalmakból egy kis szakmai angol szókincset, és alkalmazkodást egy idegen rendszerhez,... Ez az amit tanultam. Biztosan hasznos lesz a hátralévő életemben, mivel nehéz volt eltérni a korábbi több mint 20 éves itthonitól merőben eltérő rendszerhez hozzászokni. 10/4 ( 4 a tanárok lazasága, nyitottsága és segítőkészsége miatt, de a rendszer nem az én világom volt, és az angol nyelv hiánya az egyetem részéről nehézzé tette a dolgaimat ott)

Erasmus life (e.g.: programs, local ESN, buddy system)

A helyi ESN grouppal nagyon meg voltam elégedve!!  Nem csak Isztanbult, hanem egész Törökországot és Törökország legjobb helyeit is meg lehetett ismerni a segítségükkel. Minden hónapban szerveztek egy nagyobb több napos kirándulást Törökország legszebb legjobb részeire, így jutottam el például életem eddigi legjobb kirándulásásra Fethiyébe a kék lagúnába. De voltak Capaddociába, Pammukálébe, és Ephesusba is kirándulások, továbbá Bursába is. Viszonylag költséges kirándulások, de nagyon profeszioniális módon meg lettek szervezve, minőségi szálláshelyeken. Ha egy pici negatívumot kellene megemlíteni, azt mondanám hogy túl sok fókusz ment a bulikra, a történelem és a kultúra megismerése helyett. Összességében elégedett voltam az ESN grouppal 10/9 (9 mert szuperek voltak)


The city (e.g.: public transport, restaurants, entertainment)

Túlontúl sok éttermi élményben nem volt részem, de amikben igen azok szuperek voltak. Az ételek finomak. De engem teljes mértékben az édességek nyűgöztek le. Szó szerint csípett a fogam és megijedtem hogy haza kell jönnöm fogorvoshoz vagy ott elmenni ezért leálltam az édességgel. Az ottani baklava olyan finom hogy szerintem itthon sehol sem kapni olyan minőségben. Főétel közül egyértelműen az Iskender kebab volt a kedvencem. A public transportation szerintem ott jobban ki volt alakítva mint Itthon Magyarországon. 10/7
(7 mert ízlett, de a Magyarnál jobb nincs az én szemeben :D) 

Costs of living

Drága, bár hol nem az? Árakban úgy éreztem, mintha Magyarországon lennék. Az egyszeri kiadásokat soknak éreztem. Hmm el is gondolkoztam, hogy hogy pontozzam ezt, mert ezt nem lehet pontozni.... úgyhogy ennél a résznél kihagyom a pontozást :) 10/-


What was the best thing during your Erasmus studies/traineeship? What did you gain due to the
program?

Gondolkodás nélkül tudom mondani, hogy az egy hetes kék lagúnás ESN kirándulás, a siklóernyőzéssel. Utána az ott szerzett barátok és közös élmények. Aztán a blog írás, nagyon szerettem/szeretem. Önálló élet sem volt rossz! 10/10

Why would you recommend the Erasmus+ program to other students?

- Nyelvtanulás, új barátok, jobban megismered önmagad, rájössz a saját erősségeidre gyengeségeidre, új skilleket tanulsz, kommunikáció, főzés. És a legnagyobb... a meglepetések miatt! Nem tudhatod teljesen mi vár rád és ez izgalmas! Igazi kaland mint egy filmben. Több lettem tőle nem kevesebb! 10/10 Eraszmusz

A few pictures taken during the Erasmus period

Megosztom veletek a kedvenc képeimet itt.

20220907_132816.jpg

img-20220912-wa0004.jpg

20220905_212643.jpg

gpae7959.JPG

20221021_111135.jpg

1000003719.jpg



Anything you would like to share with us

- Lásd fél év alatt vezetett blogomban. :)

R.Szilveszter

Szólj hozzá