2023. feb 06.

Reagálok Török sztereotípiákra, fél év Eraszmusz után.

írta: Németh Szilveszter
Reagálok Török sztereotípiákra, fél év Eraszmusz után.

Ebben a posztban egy fél éves isztanbuli tartózkodás után fogok reagálni, és saját véleményemet leírni, a Török sztereotípiákról. A sztereotípiákat (pozitív és negatív) az internetről gyűjtöttem be, több különböző oldalról és fórumról, és leírom a gondolataimat ezekkel kapcsolatban, és megkísérlem cáfolni, vagy pedig igazat adni neki. Persze akármennyi ember annyiféle tapasztalat, mindenki másképp látja a világot, nem hiszem hogy tényként lehet kezelni a sztereotípiákat, de lássuk hogy éltem meg én, és hogy láttam én a Törököket és az ottani embereket, az életet.
illustration-of-the-turkish-flag-free-vector.jpg

1.Bajuszt viselnek. Nos hogy a bajusz viselés miért ment ki a divatból az évek során, arról a youtubon meg lehet találni egy elég érdekes videót, lényegében a bajusztörténetet mutatja be:

https://www.youtube.com/watch?v=l5YE3PpzrOM&ab_channel=RealMenRealStyle

Általános elmondható, hogy a tendencia hasonló mint Magyarországon, értem ezalatt azt, hogy főleg az idősebb generáció körében divat. Nekem GYMS megyeiként, amikor először Pécsre mentem ott is észrevettem, hogy több a bajuszos idős ember a megyében mint itt. Nos, Törökország szerintem nagyon hasonló a pécsi bajuszviselési szokásokhoz, annyi különbséggel, hogy Isztanbulban/Törökországban látni pár 20 as 30-as éveiben járó fiatalembert bajuszt viselni, míg Magyarországon a fiatal generációnál szinte egyáltalán nem létezik már. 

2.Hangosak.
Ez szerintem egyáltalán nem igaz, én nem tapasztaltam ebből semmit, 3 Olasz lakótársam volt, akik bizony tudtak temperamentumosan hangosak lenni, főleg egy Szicíliai lakótársam, de a Törökökről én ezt nem tudom elmondani. Az utcák viszont hangosak, és szerintem többször dudálgatnak Isztanbulban mint például Pesten vagy vidéken.

3. Tea függők.
Erre azt mondom hogy igaz, de csak azért mert számomra annyira nem természetes, Törökországban pedig létezik és él a teakultúra szokása, ami Magyarként nekem furcsa volt. Magyaroknak mondanám, hogy szerintem inkább alkoholkultúrájuk van haha :D Ami pedig a Törököknél nem nagy divat, persze a cigi meg sokkal inkább. Érdekes, hogy legutoljára itt Magyarországon még kisgyerekként tapasztaltam meg utoljára a Taxiban cigizés jelenségét, itt Törökországban majdnem 20 évvel később újra :D Engem is megkínáltak cigivel a taxiban, és mástól is hallottam már, hogy ugyanez megtörtént. Egyébként Atatürknek köszönhetik a teakultúra kialakítását mert ő bíztatta őket a hazai tea fogyasztására.

4.Nacionalisták.
Erre is inkább az igaz felé hajlok, mivel az Ország minden területén kint lógnak a Török zászlók és az Atatürk imádatuk az egy teljesen más dimenzió, az összes pénzérmén az ő arca szerepel. Ami nem hiszem hogy annyira jó dolog, de ők nagyon szeretik és büszkék rá. Azért nem gondolom hogy olyan szuper dolog, mert úgy gondolom, más nagyon fontos ember nem kap porondot ő miatta :).

5.Szőrösek a férfiak.
Bizony persze nem mindenki, de itt is inkább az igen felé hajlok, hogy igen, szőrösebbek általánosan, ilyenek és kész így jók ahogy vannak :)

6.Vendégszeretőek
Összességében igaznak mondom, a kiszolgálás nagyon kedves és barátságos igazán medditerránnak mondanám.

7.Fizikálisan erősek
Hmm ehhez annyira sokat nem tudok hozzáfűzni, de mivel a sztereotípiák között volt, van rá esély hogy van benne valami, vagy mögötte valaki, aki ezt látta meg bennük. Szóval elismerem, hogy ott van a sztereotípiák között, de annyira hitelt adni nem tudok ennek a sztereotípiának.

8. Tisztaságmánia
Ez is olyan dolog, hogy van mögötte valami, amit én észrevettem, hogy nagyon szigorúak arra hogy a lakásban nincs cipő egyáltalán, vagy húznak egy zacskót a cipőre, vagy zokniba mászkálnak, esetleg szobapapucs. Ami talán még ez a sztereotípia mögött van és észrevettem, hogy minden sörös doboz felett van ez az úgynevezett védő alufólia, ami Magyarországon mint jelenség semmilyen formában nem található meg. Az utcákat is szerintem sokkal többször tisztítják, de ennek ellenére elég porosnak mondanám az utcákat úgy általánosan, ahogy a cipőmön észrevettem.

9. Nos a leg egzotikusabb sztereotípia a listában amit egy fórumon olvastam, és egy Amerikai youtuber aki Törökországba költözött is megemlít, hogy a Törökök szeretik nézni az építkezési munkálatokat és a munkagépeket markolókat és a többit, és például így mennek az utcán és megállnak és nézik egy kicsit ezeket a gépeket például egy sétánál :D Én ebből nem tudtam megtapasztalni semmit, de könnyen lehet hogy van mögötte valami hehe:)
"A stereotype 
among turkish people is that we love watching construction and work machines, and this is true imo"

10.A férfiak Dominánsak, a nők engedelmesek és otthonülők.
Szerintem ez egy olyan tipikus sztereotípia ami mögött van valami, de nem teljesen igaz, és háztartásonként változik. Nos én személy szerint ebből se tapasztaltam olyan sokat, viszont annyit tudok hozzátenni, hogy visszafogottabnak láttam a nőket sokkal, mint a nyugati nőket. Hmm felmerülhet a kérdés, hogy mit értek ezalatt. Nos ilyen kiabálós, meg odamondó nőket, és túlságosan egyedül önállóan kiálló nőket annyira nem láttam.  

11.Törköknek lehet több feleségük.
Nem nem lehet.

12. A Török férfiak pénzéhesek a pénzedre hajtanak.
Ezt a sztereotípiát egy olyan című cikkben találtam aminek az volt a neve, hogy 10 sztereotípia a Törökökről ami nem igaz. Igen ilyen formán kijelentve nem igaz. Bizony általánosan nem lehet ezt mondani meg általánosítás blablabla, igen majdnem minden az, meg nem mindegy hogy van megfogalmazva a dolog. Viszont én azt mondom hogy igaz. Borzasztóan éreztem minden területen hogy a vásárlást rád akarják erőltetni, például az éttermeknek behívó emberei állnak kint az utcán, és rá akarnak venni hogy bemenj, egy vásárlásnál az árak  nincsenek feltüntetve alkudozás megy, és az utcán is csak úgy simán leszólítanak hogy vedd meg ezt azt. Kellemetlen mert ha csak észreveszik hogy nézelődnél, már ott van valaki aki "nem hagy" és erőszakoskodik. Jó persze ez sem igaz mindenhol, de Magyarországon nincs ilyen jelenség.
 
13.A víz piszkos
A kormány szerint, iható, de az íze borzasztó. Vizes palackok nélkül nem lehet létezni Isztanbulban, amíg Pécsen vannak például víz automaták amik segítenek hogy életbe maradj palackozott víz nélkül Isztanbulba csak palackozott vízzel képzelhető el az élet. A víz felforralva tésztafőzésre és mosogatásra, fogmosásra alkalmas. De arra is kellemetlen szerintem.

14.Az ország nem biztonságos
Szerintem biztonságos, néha ritkán egy terrortámadás előfordulhat. Én azt az egy esetet leszámítva, mindig biztonságban éreztem magam.

R.Szilveszter

Szólj hozzá