2023. jan 14.

Magyar dolgok Isztanbulban? Semmi?

írta: Németh Szilveszter
Magyar dolgok Isztanbulban? Semmi?

Egy érdekes témáról írok most. Az embert hosszabb tartózkodás után elfogja a honvágy, és mivel nem utazok haza az Eraszmusz programom során, így lehet nálam halmozottan jelentkezik. Magyarként itt Isztanbulban semmit nem tapasztalok Magyarországról/ Magyarországból. Most például nem akarom az Olaszokat példának felhozni, mert az Olasz konyha szerintem a világ majdnem minden részén jelen van, de a lényeg, hogy látom hogy ők jobban kezelik a honvágyat. Azért mert elmennek enni egy olasz étterembe, vagy akár olasz import üzletből vásárolnak, és sokkal többen is vannak itt az Eraszmusz programban. Nyilván azért teszik mert valamilyen szinten ők is éreznek honvágyat, de az hogy ezeket megtehetik segít rajtuk. Rajtam semmi sem, illetve mindjárt írom, hogy én hogy oldom meg. De eljátszok a gondolattal, milyen jó volna egy Magyar étterembe bemenni, vagy venni egy pálinkát vagy akármi mást.

Azért megmondom őszintén, valahogy Magyarként mindig azt gondoltam, hogy sokkal szembetűnőbb a kapcsolat a Magyar-Török viszonnyal kapcsolatban, Magyarországon például Budapesten egy csomó Török étterem van, és a kebab is ott van minden utcasarkon :D Itt Isztanbulban semmi nincs Magyarországból. Se étterem, se import cuccok, még a Történelem sem mutatkozik meg annyira. Kürtöskalács, lángos, gulyás után is néztem, de nem találtam semmit. Ez nem tetszik annyira. Valószínűleg téves elképzelésem volt, míg mondjuk egy Svédországba nem is vártam volna azt hogy Magyarország megjelenik, itt bizony valamilyen formákban számítottam volna rá.

Na most akkor mit tudok tenni? Beírtam a googléba hogy találjak valamit. Elmentem az itteni követségre, hogy beszéljek egy Magyarral. Ott mondták, hogy felírják az e-mail címem, mert néha szerveznek 1-1 összejövetelt Magyarok között, és majd szólnak. Ott is mondták, hogy nem igazán van jelen itt Isztanbulban Magyarország. De ott a követségen volt például egy könyvtár Magyar könyvekkel, és egy kis kiállítás egy építész életéről és munkásságáról, akinek szoros kapcsolata volt Törökországgal. Egy kis hangulatot adott, de nem töltött fel teljesen.

Visszatérve a Török- Magyar barátságra, szerintem szeretnek minket, de ebben a kapcsolatban is talán a saját büszkeségüket szeretik, Atilla, Oszmán hódítások, esetleg politika, kultúra konyha heritage átadása. Ezt onnan tapasztaltam, hogy például amikor Magyarok DNS tesztjét nézem a youtubon, és kijön hogy Nyugat Ázsia a Törökök általában nagyon örülnek neki :D  De egy egészen más érzés, mintha például egy Magyar-Lengyel barátságra gondolunk. Végtére is, miért lenne itt Isztanbulban valami Magyar? Amikor nem mi hódítottuk Kis Ázsia irányába annak idején, hanem ők Európába. Bár azért jó volna. Ez sem feltétlen igaz persze. Nagyon sok nemzet megtalálja magának a kis otthont itt egyébként.

Googléba beírva olvastam valakitől... miért legyen? Hiszen olyan hasonló.. Nem egyáltalán nem hasonló...(talán majd egy posztot erről is írok) és igaz például, hogy a Magyar konyha szeretettel használ disznóhúst, ami itt a mindennapokban egyáltalán nincs jelen, azért szerintem megnyilvánulhatna Magyarország valamilyen formában itt. New Yorkba is van Magyar étterem és több Magyar bolt is, akár itt is lehetne.

Érdekes, hogy sok nemzet konyhája megtalálható itt, és talán ez az amibe menekülni fogok. Láttam videókat a youtubon ahogy Németek próbáltak találni itt, Német ételeket, és meglehetősen nagy sikerrel jártak. Nem tudom van-e ennek köze ahhoz, hogy Németország a Törökok második otthona.... mondják :D Én mindenesetre, hamarosan el fogok menni egy Orosz étteremben itt, és lehet hogy a hangulat amit érezni fogok feltölti majd a lelkem bízom benne. De valószínűleg a német éttermeket is meglátogatom majd és utána írok egy posztot róla hogy mit kaptam ezektől az érzésektől sikerült-e kimozdítaniuk és minden más. De csak Februárban.

R.Szilveszter

Szólj hozzá