Isztanbuli OHMV? Nézzük mire kíváncsiak itt :-)
Az egyik meglepő dolog itt, ami fogadott, az OHMV-s (oktatói munka hallgatói véleményezése) (azt hiszem így írják) kérdőívek máshogy való működése. Ez is azon dolgok közé tartozik ami Magyarországon egy kicsit, de csak kicsit jobban működik szerintem, nem is biztos hogy jobban, inkább barátságosabban.
Ugye Magyarországon, (v Pécsen) úgy működik, hogyha kitöltöd ezeket az értékelő kérdőíveket, akkor kedvezményesen előbb veheted fel a kurzusaidat azokkal szemben, akik nem töltik ki ezeket a kérdőíveket. Ráadásul még nyereményjátékban is részt veszel. Nos ez szép és jó, elég barátságos igaz? Ösztönöznek, hogy kitöltsd ezeket a kérdőíveket. Na itt, itt mást értenek az ösztönzés alatt :D Konkrétan ahhoz hogy az itteni tanulmányi rendszerben "AKSIS" (ez van itt Neptun helyett) megnézd a jegyeidet amit a tanárok adtak, ahhoz ki kell töltened a kérdőíveket, máskülönben a rendszer nem mutatja meg!! Nem tárja a szemed elé! Szó szerint ki kell tölteni ahhoz, hogy lásd milyen eredményt értél el a vizsgákon. Tehát szinte kötelező? Rákényszerít az egyetem? lol. Azt gondolom erőteljesebben kényszerít rá, mint otthon. Hogy mi van ez mögött arról lejjebb.
De ha Lol, ha nem Lol. (Inkább nem lol) így mindenki kitölti. A Magyar Neptun ebben barátságosabb. Ráadásul a kérdőívek kitöltése is rövidebb a Neptunban mint itt.(persze csak 1-2 percekről beszélünk így is). Itt összesen 19-20 kérdést kell megválaszolni, és van egy szekció, ahol nyitott módon, szabadon véleményezhetsz, akárcsak Magyarországon. De nézzük is meg itt mire kíváncsiak. Néhány kérdés meglehetősen tetszik, ami például Magyarországon nem szerepel a kérdésarzenálban. Pedig akár ott is lehetne.
Pár kérdést hoztam, amiről kicsit elfilozofálgatok, és hozzáfűzök, bemutatom nagyjából. Hatalmas különbségek nincsenek, de mégis érdekes valahol. Itt is hasonlóan működik az értékelési skála, mint otthon: Határozottan egyetértek, egyetértek, igen is meg nem is, nem értek egyet, és határozottan nem értek egyet.
Egyébként úgy általánosan erről az egész OHMV-s véleményezésről az a gondolatom, hogy alapvetően nem volna egy rossz elképzelés, de mint sok más dolog, a gyakorlatban ez sem működik jól. Miért? Nagyon egyszerű!
- Mert a kapott jegy alapján értékel sok diák Magyarországon /Pécsen! Tehát lehet egy tanár elég rossz volt, de 5-öst adott ezért jobb értékelést kapott. Talán ez lehet az oka itt, hogy ameddig nem értékelsz, nem nézheted meg a kapott jegyeid! De persze itt is van hiba a gépezetben, néha kérdőív kitöltés ide-vagy oda, akkor is megmutatja a rendszer. hehe :-)
Szinte Mindenkinek más az értékrendje és szempontjai, amik alapján értékel, valaki azt szereti ha aktív órai oktatás van, valaki a távoktatást, diákok dolgoznak, mindenkinek más a jó egy-egy oktatóban. De megannyi más szempont vezethet hamis értékelésekhez. De erről most ennyit, kicsit nyitva hagyom ezt a gondolatmenetet.
(Lehetséges néhány pont létezik nálunk is esetleges más megfogalmazásban)
1: Az oktató közérthetően tartja a leckéket.
-Igen bizony van hogy nem :D Direkt nem direkt, kitudja. Ha nem, bizony megkell tanulni a szaknyelvet, vagy magunknak, vagy szerencsés esetben órán.
2: Szeretném ugyanannak az oktatónak egy másik tanfolyamát elvégezni.
Szerintem ez egy jó kérdés a maga módján. Vannak egyszernézős filmek, amelyek nem feltétlen azért olyanok mert nem jó a film, hanem mert más a stílusom. Szóval egy jó értékelés mellett is lehet helye, egy olyan válasznak hogy nem biztos, hogy egy másik kurzusát is elvégezném a tanárnak. De akkor ebből mit szűrnek le azok akik megkapják a választ? hehe.
3: Az oktató rendszeresen és időben érkezik az órára.
Ez nem a legjobb, de lehetne akár a legjobb is, azzal ha a kérdés úgy lenne feltéve hogy : Az oktató rendszeresen érkezik órára és időben fejezi be az órát. És azt hiszem ezzel elmondtam mindent.
4: Az oktató kifejtős válaszokat ad a tanulók kérdéseire.
Ez csupán egy érdekes felvetés, ami itt egy megválaszolást kíván.
5: A kurzus hasznos e a képzésben.
- Na igen a WOW kérdés. Ez a kedvencem. Sokszor nem is értem 1-1 tárgy mit keres a kötelezők között.
Például nekem Ókortudomány/ Történelem szakosként másod évesként, nem tudom miért kell kötelezően a 3.-4. médiás kurzust felvennem. És a félreértés elkerülése végett valamilyen szinten hasznosnak is gondolom! Nagyon is, bár hogy a képzésben miért van belőle ennyi, azt annyira nem értem. De persze az én nézőpontomban is lehet hiba. Elvégre sok médiás kurzus skill-t ad. Például tanultam a testbeszédről, fake news-ról és hasonló igazán hasznos dolgokról, de kicsit(nagyon) sokallom a képzésben.
6: A kurzushoz kapcsolódó anyagok könnyen hozzáférhetőek.
- Nem minden esetben megint csak. Most arra nem térek ki, hogy egy Magyar nyelvű képzésben mennyire van haszna egy idegen nyelvű irodalomnak,(valószínűleg nagyon is) de ugye nem minden hallgató tud angolul, és van akik nem angolul, hanem németül tudnak például. Ez megint egy jó téma egy kocsmai vagy kávézós beszélgetéshez. Nagyszüleink profi szakemberré tudtak válni idegen nyelv és emeltszintű érettségi nélkül ? A világ változása hozta ezt? Más korszak? Bolognai rendszer? Ohh oké hagyjuk ezt azt hiszem :- )
7: A tanórai idő hatékony felhasználása.
- Ez relatív, igen vannak tanárok akik annyira nem tartják be ezt, amit lehet szeretni meg nem szeretni. Én valahogy a kettő között vagyok, szóval szeretem ha egy tanár nem feltétlenül csak az órai anyagról beszél hanem kicsit másról is legyen az bármilyen téma. Ezáltal kicsit a tanárt is közelebb érzem magamhoz, emberibbnek. Mert túl sok lehetőség nincs ilyen beszélgetésekre az órán kívül. Szóval én, ha mondjuk másfél óra alatt 10-15 percet másról beszél, nincs ellenemre, nem gépek vagyunk.
Végül nekem is volna pár intelligens kérdésem melyeket be tudnék illeszteni egy ilyen kérdőívbe, de ezeket most meghagyom magamnak, azért gondolati szinten el lehet gondolkozni rajta :-)
R.Szilveszter